Case study pic Conversie.app

Het verhaal van Conversie.app® – gamificatie software

Interactieve applicaties die websites leven inblazen

itr background shadow orange

Als softwarebedrijf dat al talloze ondernemers heeft geholpen bij de ontwikkeling van succesvolle digitale producten, kunnen wij zelf natuurlijk niet achterblijven in de wereld van SaaS en online platformen. Daarom lanceerden we twee jaar geleden Conversie.app®, een semi-SaaS product dat bedrijven helpt om hun conversieratio's te verhogen door een interactieve en gepersonaliseerde webapplicatie.

Deze ‘conversie.apps’ verbeteren de online klantreis, kwalificeren leads en verminderen keuzestress voor websitebezoekers, wat resulteert in gemiddeld 3,2 keer hogere conversieratio's. Een voorbeeld van een conversie.app is onze eigen ‘ITR Projectscan’, waarin je op interactieve wijze de kosten van je softwareproject kan ontdekken.

Conversie.app

Conversie.apps integreren naadloos met websites, en kunnen gekoppeld worden met meerdere CRM-systemen. Conversie.app® biedt ook analytische tools en regelmatige optimalisatie-rapporten om de conversie-prestaties continu te verbeteren.

FunctiebibliotheekITR

Vraag jij iemand ten huwelijk op de eerste date?

Waarschijnlijk niet. Direct tot zo een grote actie overgaan is voor veel mensen een te grote stap. Er is namelijk de behoefte om elkaar eerst beter te leren kennen. Met bezoekers op een website is het niet heel anders: ook zij hebben behoefte aan een gevoel van vertrouwen en persoonlijke aandacht voordat ze tot conversie overgaan.

Omdat websites van nature statisch zijn, en daardoor niet geschikt zijn om een optimale interactieve ervaring te kunnen geven, hebben bedrijven behoefte aan een webapplicatie. Hier komt Conversie.app® om de hoek kijken.

Een conversie.app is eigenlijk een simpele webapp, maar zorgt er wel voor dat bezoekers op ‘ontdekkingsreis’ kunnen gaan/in een interactieve flow terechtkomen. Uitdagende CTA knoppen trekken namelijk 7x vaker de aandacht dan normale CTA knoppen als ‘neem contact op ’ en ‘offerte aanvragen ’.

Voorbeelden van uitdagende CTA knoppen:

"Doe de burn-out test" right arrow

Ontdekken of je een burn-out hebt (mental coach)

"Vind je ideale plant" right arrow

Ontdekken welke planten bij je passen (planten webshop)

"Doe de Letselscan" right arrow

Ontdekken of je recht hebt op een schadevergoeding (mental coach)

Het effect van een conversie.app:

question

Uitdagende CTA knoppen triggeren de nieuwsgierigheid van bezoekers waardoor ze erop klikken en starten met de flow...

question

…de interactie zorgt ervoor dat ze de flow afmaken

question

…en het gepersonaliseerde advies/resultaat op het einde zorgt ervoor dat ze converteren!

De twee fundamenten

Om een succesvol digitaal product te kunnen realiseren is het belangrijk dat je rekening houdt met de twee fundamenten van digitale productontwikkeling: (1) het voeren van een grondig klantonderzoek en (2) het ontwikkelen van een MVP aan de hand van de Scrum-methode.

Fundament 1/2: Grondig klantonderzoek

Het eerste fundament houdt in dat je, voordat er ook maar een regel software code is geschreven, een grondig begrip hebt van de doelgroep: Wat zijn hun behoeften?, Welke problemen hebben ze?, Wat zijn hun voorkeuren?, etc.

Voordat we begonnen met de software achter Conversie.app® gingen we daarom veelvuldig in gesprek met meerdere bedrijven, waaronder met onze klanten voor wie we al een interactieve en conversie-gerichte webapp hadden ontwikkeld. Ook analyseerden we soortgelijke online producten die al beschikbaar waren op de markt. Dit gaf ons waardevolle inzichten in wat er al goed werkte en waar de tekortkomingen lagen. Door deze grondige voorbereiding konden we een duidelijk beeld vormen van de essentiële functies en verbeteringen die nodig waren om een concurrerend en effectief product te bouwen.

Fundament 2/2: Start met een MVP

Het tweede fundament van succesvolle digitale productontwikkeling is het starten met een Minimum Viable Product (MVP) volgens de Scrum-methode. Dit houdt in dat je – op iteratieve wijze en met ontwikkelsprints van 2 tot 4 weken – een eerste versie van je product lanceert. Het is belangrijk dat deze versie van het product enkel de essentiële functies bevat die nodig zijn om gebruikt en getest te kunnen worden door mensen in de doelgroep.

Scrum agile werkwijze itr

Deze wijze van digitale productontwikkeling leverde ons drie voordelen op:

Naadloze aansluiting op behoeften

Door feedback van echte gebruikers te krijgen, wisten we precies wat ze verwachten van de functionaliteiten en gebruiksvriendelijkheid van het CMS, het Statistieken platform en natuurlijk de conversie.apps zelf. Ons product is hierdoor nu optimaal afgestemd op de behoeften en wensen van onze doelgroep.

Significante kosten- en tijdsbesparing

Het verzamelen van feedback in een vroeg stadium voorkwam dat we geen extra geld en tijd hoefden te investeren in functies die achteraf niet relevant of nuttig blijken te zijn. Dit vermindert de kosten van ontwikkeling aanzienlijk, en zorgt ervoor dat alle tijd gefocust kan worden op functies waar de meeste vraag naar is.

Beter marktinzicht

Het ontwikkelen van een MVP zorgt ervoor dat je erg snel een werkbaar product kan lanceren op de markt waarop je feedback kan verzamelen. Voor ons was snel lanceren erg waardevol omdat we hierdoor sneller konden reageren op veranderingen in de markt. Zo zagen we soortgelijke producten opkomen, maar konden we ook direct inspelen op hun tekortkomingen.

Veel ondernemers maken de fout om al hun ideeën direct in hun product te verwerken. Dit leidt tot hoge ontwikkelingskosten en veel tijdverlies aan functies die uiteindelijk niet relevant blijken te zijn.

MVP tegen kostprijs

Wij vinden dat iedere ondernemer de kans moet krijgen om zijn of haar idee te kunnen valideren in de markt. Daarom ontwikkelen wij MVP’s tegen kostprijs. Zo kun je snel en betaalbaar testen of je product aansluit bij de behoeften van je doelgroep. Benieuwd of jouw product-idee hiervoor in aanmerking komt? Neem dan contact met ons op.

Het belang van pilot klanten en een goede demo

Nadat je MVP gereed is, is het essentieel dat het een aantal weken gebruikt zal worden door een aantal pilot klanten. Zij bieden namelijk de eerste ‘echte’ gebruikersfeedback en helpen om kinderziektes in de software op te sporen. Dit zorgt ervoor dat je het MVP efficiënt kan doorontwikkelen, en vermindert het risico op grote problemen bij de officiële lancering. Daarnaast kunnen tevreden pilot klanten fungeren als referenties en ambassadeurs voor je product, wat waardevolle mond-tot-mondreclame oplevert.

CMS-klaviyo

Uit ons klantonderzoek bleken de CRO-behoeftes in de meeste branches binnen B2B/B2C leadgeneratie, e-commerce en recruitment het grootst te zijn. Daarom gingen we aan de slag met drie verschillende demo-omgevingen van het CMS en het Statistieken platform. Iedere omgeving bevat net iets andere functionaliteiten zodat ze zo goed mogelijk aansluiten op de behoeften van de doelgroep, en overtuigd raken van de toegevoegde waarde van het product.

Nadat we de demo-omgevingen hadden voorbereid van het CMS systeem en het Statistieken platform (zie de foto hierboven), plaatsten we een aantal voorbeeldfilmpjes van conversie.apps op onze site. Het hebben van heldere demo’s, en het live kunnen tonen van de software, zijn cruciaal om digitale producten te kunnen verkopen. Het helpt potentiële klanten namelijk om de waarde en functionaliteit te begrijpen van de software, en verlaagt de drempel om er gebruik van te maken.

SaaS met een advies-component

Veel moderne software producten worden aangeboden als Software-as-a-Service (SaaS), waarbij gebruikers via de cloud toegang hebben tot de software en vaak maandelijks betalen. Dit model biedt eigenaren van digitale producten aanzienlijke voordelen. De operationele kosten zijn laag, en tegelijkertijd zijn de waarderingen van deze software producten het hoogst.

Bij Conversie.app® combineren we het SaaS-model met persoonlijk advies op het gebied van conversie-optimalisatie. Dit biedt gebruikers niet alleen toegang tot krachtige tools en de mogelijkheid om maatwerk marketing software te ontwikkelen, maar ook strategisch inzicht en praktische tips van experts.

Let’s Connect

Van idee naar product

Wil je zien hoe we andere ondernemers hebben ondersteund bij het realiseren van hun succesvolle digitale producten? Bekijk dan onze andere cases. Kan je niet langer wachten om je idee om te zetten tot een tastbaar product? Vul dan hieronder je gegevens in, dan zullen we binnen 24 uur contact met je opnemen. Beloofd.

Recente
projecten.

ITR favicon wit
Event-driven architecture Digitaal product

Altijd inzicht in belastingen met Taxbee

Lees meer

ITR favicon wit
Event-driven architecture Digitaal product

It's Prime Time! Gamificatie software voor Cent Pur Cent

Lees meer

ITR favicon wit
Event-driven architecture Digitaal product

Woonstad Rotterdam kiest voor een objectief wervingsproces

Lees meer