Een recruitment systeem op maat
Woonstad Rotterdam is een woningcorporatie die zich richt op het aanbieden van betaalbare en duurzame huisvesting voor de bewoners van – je raadt het al – Rotterdam. Met ruim 100 jaar ervaring en een diepgewortelde betrokkenheid bij de gemeenschap, streeft Woonstad Rotterdam ernaar om leefbare, veilige en groene wijken te creëren. Bewoners kunnen op elk moment in hun leven bij Woonstad terecht, van jong tot oud, van studentenkamer tot ouderenwoning. Met duurzame woningen die klaar zijn voor de toekomst.
Het vervullen van een centrale rol in de ontwikkeling en verbetering van woonomstandigheden in Rotterdam doe je niet alleen, maar met een groot team. Zo heeft Woonstad meer dan 500 werknemers die zich dagelijks inzetten voor de missie van de organisatie.
Diversiteit en Inclusie is een belangrijk thema binnen Woonstad Rotterdam. Daarom werken ze al lange tijd samen met Ocullus Consultancy, een expertisebureau op het gebied van objectieve werving en selectie. Samen met Karima, de oprichter van Ocullus Consultancy, hebben we een maatwerk systeem ontwikkeld voor haar bedrijf. Niet alleen omdat ze haar bedrijfsprocessen wou kunnen beheren vanuit één centrale omgeving, maar ook om haar objectieve, competentie-gedreven, wervingsproces te digitaliseren. Woonstad was zó positief over dit systeem, waarop Karima besloot om er een softwareproduct van te maken. Het commerciële recruitmentsysteem ‘Evenness’ is geboren.
De samenwerking met ITR Connect kan ik iedereen aanraden. Het is een organisatie die net iets meer doet dan nodig is. Wat voor mij erg prettig is, omdat veel zaken nieuw zijn voor mij. Wat ik zelf belangrijk vind, is dat ik ze kan vertrouwen. Ze hebben veel kennis en nemen echt de tijd om alles helder en duidelijk uit te leggen of advies te geven. Ten slotte is hun prijs/kwaliteit verhouding erg goed. Ik heb zelf veel contact gehad met Yasar en Aclan. Dat verliep prettig en vakkundig.
In deze case study zullen we je vertellen over hoe we Karima hebben geholpen om haar idee om te zetten in een succesvol digitaal product. Ook zullen we toelichten hoe we de allereerste klant van Evenness (Woonstad Rotterdam) hebben geholpen door het systeem naadloos aan te laten sluiten op hun interne wervingsprocessen.
Een bedrijf met meer dan 500 werknemers als eerste klant voor je softwareproduct? Met een sterke Product-Founder Fit is het mogelijk.
Veel succesvolle producten ontstaan namelijk door ondernemers (‘Founder’) die inspelen op kansen in hun markt door een softwareproduct (‘Product’) te ontwikkelen en te vermarkten: de perfecte ‘Fit’. Dit kan variëren van het laten ontwikkelen van een simpele tool voor een specifiek proces, tot het laten ontwikkelen (of: het ‘ver-nichen’) van een volledig systeem als reactie op de tekortkoming van bestaande oplossingen in de markt.
Naast het inspelen op kansen in de markt, zijn er ook veel ondernemers die hun bedrijf eerst intern automatiseren, en de oplossing vervolgens vermarkten als softwareproduct. Karima is een van deze ondernemers, en besloot om haar eigen maatwerk OpEx-systeem (bedrijfssoftware) om te zetten tot een softwareproduct. Hieronder zie je een aantal functionaliteiten die zijn doorontwikkeld voor Evenness (het product):
Vacatures
Een module voor het aanmaken, beheren en publiceren van vacatures. Gebruikers kunnen vacatures opstellen, bewerken en rechtstreeks op de website/vacaturepagina publiceren, met integratie van sollicitatieformulieren.
Geoptimaliseerd met AI
Feedback
Deze functionaliteit maakt het mogelijk om anonieme feedback te ontvangen van kandidaten nadat ze antwoord hebben gegeven op alle vragen in de online vacature. Alle feedback kan direct worden ingezien in Evenness, en direct gelinkt/gecommuniceerd worden.
Vacatureflow
Beheert de volledige levenscyclus van vacatures van creatie tot invulling. Deze module volgt de voortgang van elke vacature, inclusief het aantal ontvangen sollicitaties, gescreende kandidaten en geplande interviews, en helpt recruiters om een gestroomlijnd recruitmentproces te handhaven.
Beoordeling
Nadat de einddatum van een vacature is verstreken, kunnen in deze module alle kandidaten op geanonimiseerde wijze beoordeeld worden. De resultaten worden direct zichtbaar, en er kan automatisch gemaild worden (t.b.v. afwijzen / uitnodigen).
CMS
Een module om de vacaturepagina te beheren. Onder andere voor het aanpassen van vacatures, statussen (actief/verlopen), lay-out aanpassingen en tracking-toepassingen.
Geoptimaliseerd met AI
Selectiegesprekken
Beheert de planning en uitvoering van selectiegesprekken. Deze module stelt (meerdere) recruiters in staat om het gesprek te plannen, herinneringen te versturen naar zowel de kandidaat als de interviewer, en feedback van interviews vast te leggen en te analyseren.
Inzichten
Een overzichtelijk en gepersonaliseerd dashboard geeft realtime statistieken weer en de statussen van belangrijke (financiële) KPI's. Tevens tracking van de bronnen waar kandidaten van afkomstig zijn.
Geoptimaliseerd met AI
Taken
Een taakbeheer module waarmee recruiters en teamleden taken kunnen aanmaken, toewijzen en beheren. Dit helpt bij het organiseren van dagelijkse activiteiten, zoals het opvolgen van sollicitanten, het versturen van uitnodigingen en het afronden van administratieve taken.
Competentiegids
Integratie van de nationale competentiegids (Competentiegids Rijk). De inhoud van deze gids is gekoppeld aan het systeem zodat er zo objectief mogelijk beoordeeld kan worden, en om het proces van het bedenken van inclusieve vacaturevragen te vergemakkelijken.
Mailing
Mogelijkheid om mails te bekijken en versturen vanuit het systeem. De functionaliteit ‘Templates’ en 'Massa-mail' zorgen ervoor dat er automatisch gemaild kan worden, wat veel tijd bespaart.
Geoptimaliseerd met AI
Talentpool
Een kandidaten database die in lijn is met de privacywet. In deze module kunnen alle (historische) kandidaatgegevens en vacatures worden ingezien, inclusief de sterkte van de competenties van kandidaten.
Rechten
Een module gericht op gebruikersbeheer en het wijzigen van de standaard-instellingen. Dankzij de verschillende gebruikersrollen binnen Evenness kunnen de rechten per werknemer goed afgebakend worden.
Operationele excellentie bereik je pas echt als software naadloos aansluit op je werkprocessen, in plaats van dat de bedrijfsvoering zich zou moeten aanpassen aan een standaard softwarepakket. Daarom koos Woonstad Rotterdam voor de ‘Custom’ optie van Evenness, waardoor ze onze ontwikkelkrachten konden inzetten om het Evenness systeem naar wens aan te passen.
Nadat het systeem binnen Woonstad intern was goedgekeurd door de Privacy Officer, en er een Verwerkersovereenkomst was opgesteld, konden de inventarisatiesessies beginnen. Naast dat we in gesprek gingen met de HR-directeur om de visie af te stemmen voor het project, zijn we het gesprek aangegaan met meerdere recruiters. Al snel hadden we een lijst verzameld met wensen (‘User Stories’) voor aanpassingen en doorontwikkelingen aan het systeem. Aan de hand van de 'wensenlijst' stelden we een functioneel ontwerp op, en konden de ontwikkelingen beginnen. Dit deden we – zoals bij al onze projecten – aan de hand van de Scrum-methode.
Deze methode houdt in dat er ontwikkeld wordt aan de hand van meerdere ‘sprints’ van 2 tot 4 weken, waarna telkens een nieuwe versie van de software wordt opgeleverd. Deze aanpak maakt het mogelijk om continu feedback te implementeren, wat essentieel is om een systeem – binnen het gestelde budget – naadloos aan te laten sluiten op de wensen en eisen van de eindgebruikers.
Let’s Connect
Evenness wordt inmiddels gebruikt door Woonstad Rotterdam en vele andere bedrijven. Wat ooit begon met een simpel idee, is uitgegroeid tot een compleet softwareproduct met zijn eigen keurmerk. Ben je benieuwd geworden hoe jij jouw idee zou kunnen omzetten tot een succesvol digitaal product? Neem dan hieronder vrijblijvend contact op, we gaan graag met je in gesprek.