CRM voor de volgende generatie boekhouders
RAAD Barendrecht en RAAD International zijn administratie- en consultancykantoren die respectievelijk Nederlandse en buitenlandse bedrijven bedienen. John van Wijk, de eigenaar van beide bedrijven, beschrijft zijn team als volgt: “een groep van boeiende en enthousiaste mensen met één gezamenlijk hoofddoel: het leveren van accurate en efficiënte diensten op het gebied van financiële administratie, om maximaal bij te dragen aan de sterke funderingen van onze klanten.”
Als administratiekantoor is het gebruiken van bedrijfssoftware van cruciaal belang om werkprocessen goed en zo efficiënt mogelijk uit te kunnen voeren. Daarom zijn er meerdere standaard softwarepakketten te vinden op de markt die het werk voor boekhouders zo makkelijk mogelijk proberen te maken. Echter, software wordt pas optimaal benut als het naadloos aansluit op de bedrijfsvoering. Als je namelijk je eigen werkprocessen moet aanpassen aan de beschikbare software, loop je naarmate je bedrijf groeit tegen beperkingen en inefficiënties aan.
Daarom besloot John een systeem op maat te ontwikkelen, volledig gericht op de unieke werkprocessen van zijn bedrijven. In vergelijking tot bestaande systemen op de markt bleek John’s systeem veel beter te werken: zowel op gebied van efficiëntie als gebruikerservaring. De keuze om het product te vermarkten was dus snel gemaakt. Na enkele doorontwikkelingen en aanpassingen ontstond het CRM systeem ‘Oase Plus’. In deze case study nemen we je mee in dit proces.
Een CRM systeem ontwikkelen in een relatief verzadigde niche, en tóch succes behalen? John deed het, met zijn digitale product Oase Plus. Veel succesvolle producten ontstaan namelijk door ondernemers (‘Founder’) die inspelen op kansen in hun markt door een softwareproduct (‘Product’) te ontwikkelen en te vermarkten: de perfecte ‘Fit’.
Dit kan variëren van het laten ontwikkelen van een simpele tool voor een specifiek proces, tot het laten ontwikkelen (of: het ‘ver-nichen’) van een volledig systeem als reactie op de tekortkoming van bestaande oplossingen in de markt. Ook biedt het maken van AI-koppelingen veel kansen om je product disruptief te maken. Veel gevestigde softwarebedrijven houden hun standaard softwarepakketten relatief ‘veilig’ door geen disruptieve technologieën als AI toe te passen, dit biedt veel ruimte voor nieuwe systemen en tools die dat wel doen en daardoor beter aansluiten op de behoeften in de markt.
Voor ons bedrijf hadden we software op maat nodig, omdat de bestaande oplossingen op de markt niet goed bij ons paste. ITR Connect bood hierin uitkomst. Ik heb tijdens het traject samengewerkt met Yasar. Dit was prettig, gezellig en bovenal professioneel. ITR heeft bij elke stap van de ontwikkeling van ons CRM-systeem proactief meegedacht, wat heeft geresulteerd in iets beters dan we vooraf hadden kunnen bedenken. Ik kan de samenwerking met ITR Connect iedereen aanraden. Een goede prijs/kwaliteit verhouding en professionele houding. Bedankt!
CEO RAAD International
Om een digitaal product te realiseren dat zo goed mogelijk aansluit op de behoeften en wensen van de eindgebruikers, is ontwikkeling aan de hand van de Scrum-methode cruciaal. Met deze ontwikkelmethode worden er tussentijds (elke 2 tot 4 weken) nieuwe versies van de software opgeleverd. Deze ‘ontwikkelsprints’ bieden dus de mogelijkheid om de ontwikkelde software tussentijds te bekijken en te testen. Omdat deze methode het mogelijk maakt om continu feedback te implementeren ben je verzekerd van een eindproduct dat naadloos aansluit op de wensen van de uiteindelijke gebruikers.
Tijdens de ontwikkeling van Oase Plus werd er niet alleen feedback verzameld van de collega’s van John, maar ook van andere administratiekantoren die in de doelgroep vielen. Deze kantoren, de toenmalige ‘pilot-klanten’, hadden hierdoor de mogelijkheid om hun eigen wensen mee te laten nemen in de ontwikkeling van het CRM systeem. Tegelijkertijd was deze feedback van John’s concullega’s erg waardevol. Door direct feedback te implementeren van potentiële klanten kon er op efficiënte wijze een systeem ontwikkeld worden dat maximaal aansluit op de actuele wensen en behoeften van de doelgroep.
Oase Plus is een erg geliefd CRM systeem geworden van veel Nederlandse administratiekantoren. Zij gebruiken het systeem naast hun reguliere boekhoudsoftware, en ervaren naast een gigantische stijging in productiviteit, ook meer plezier onder de werknemers. Met Oase Plus is er namelijk een einde gemaakt aan veel taken die voorheen handmatig uitgevoerd moesten worden.
Het is belangrijk om niet ‘blind te raken’ door de positieve feedback van eindgebruikers. Zelfs als je digitale product omarmd wordt door de markt, dien je de focus te houden op de veranderende behoeften van de gebruikers. Daarom wordt Oase Plus ook continu verbeterd, onder andere aan de hand van optimalisaties met AI.
Enkele functionaliteiten van Oase Plus:
Taken
Toezicht op interne taken voor werknemers en blijf op de hoogte van de activiteiten binnen je kantoor. Taken kunnen worden gekoppeld aan medewerkers, klanten en documenten. Daarnaast is er de mogelijkheid om prioriteiten en herinneringen in te stellen.
aangifte
Alle planningen worden vastgelegd in het office-programma. Deze planningen worden automatisch gegenereerd op basis van de klantgegevens, wat zorgt voor een optimale controle van de uit te voeren taken en de bijbehorende (fiscale) deadlines.
klanten
Inzicht in klantgegevens: algemene informatie, afgesloten serviceovereenkomsten, fiscale gegevens, uitgebrachte offertes, algemene documenten, werkbeschrijvingen, contactpersonen en meer.
Deze data wordt aangevuld met externe koppelingen naar de KvK, VIES (EU BTW-nummer registratie) en BSN-nummer validatie.
Verzamelmails
Eenvoudig mails sturen naar klanten met behulp van dynamische filters. Bijvoorbeeld herinneringen voor aangiften, verhuisberichten of nieuwe serviceovereenkomsten. Alles is gemakkelijk zelf instelbaar.
leveranciers
Vastlegging van de informatie van leveranciers, waaronder bedrijfsgegevens, contacten, offertes, overige documenten en notities.
urenregistratie
Gemakkelijk registreren van uren en activiteiten. De registratie wordt tevens gebruikt voor interne management-analyses en facturatie naar klanten. Alle informatie kan eenvoudig worden geëxporteerd naar Excel of PDF.
Let’s Connect
Wat ooit begon met een simpel idee, is inmiddels uitgegroeid tot een compleet softwareproduct dat gebruikt wordt door tientallen administratiekantoren. Ben je benieuwd geworden hoe je jouw idee zou kunnen omzetten tot een succesvol product? Neem dan hieronder vrijblijvend contact op, we gaan graag met je in gesprek.