Maatwerk bedrijfssoftware voor DRO Renovaties B.V.
In de dynamische wereld van de bouwsector, waar arbeidstekorten en tijdsdruk vaak hand in hand gaan, is het optimaliseren van bedrijfsprocessen cruciaal. Vooral nu en in de komende jaren, waarin aannemers maar weinig moeite hoeven te doen om nieuwe klanten te vinden, maar het vinden van collega’s steeds moeilijker wordt. Geen enkele andere sector in Nederland kent zoveel personeelstekorten als in de bouw.
De toenemende disbalans tussen het aantal projecten en de werkcapaciteit begon Therab Raja, oprichter van DRO Renovaties B.V., steeds meer te merken. Daarom benaderde Therab ons in de zomer van 2023 om alle ‘randzaken’ binnen zijn bedrijf zoveel mogelijk te automatiseren. Er moest een einde komen aan losse Excel-lijstjes, repetitieve taken en tijdverlies door miscommunicaties.
In de zomer van 2023 begonnen we voor DRO Renovaties met de ontwikkeling van een Operational Excellence (OpEX) systeem: een centrale online omgeving van waaruit de gehele bedrijfsvoering beheerd en gemonitord kan worden. Een stevig fundament dat randzaken elimineert, werkprocessen automatiseert en data-gedreven inzichten verschaft. Het resultaat: een efficiëntieslag van 70% in de binnendienst. Hierdoor kan DRO Renovaties zich weer focussen op de groei van het bedrijf, in plaats van tijd te verliezen aan repetitieve taken.
In de beginfase van een onderneming is het automatiseren van werkprocessen nog geen absolute noodzaak. Excel voor de administratie en een CRM pakket voor de verkoop vormen dan de basisgereedschappen waarmee veel ondernemers het doen. Dit was ook het geval bij het bedrijf van Therab. Naarmate zijn bedrijf groeide en het aantal projecten fors toenam, begonnen de beperkingen van zijn standaard softwarepakket pas echt zichtbaar te worden:
De wensen van Therab, die je hierboven ziet, waren helemaal niet vreemd. Software hoort namelijk naadloos aan te sluiten op jouw bedrijfsprocessen, in plaats van dat je jouw processen zou moeten aanpassen aan de beschikbare software. Ook Therab zag dit in, en besloot de ‘rollen om te draaien’ door een maatwerk systeem te laten ontwikkelen (het OpEx-systeem) dat naadloos aansluit op zijn bedrijfsvoering.
Hieronder vind je enkele functionaliteiten die zijn ontwikkeld voor het OpEx-systeem van DRO Renovaties B.V.:
Geoptimaliseerd met AI
Alle communicatie op 1 plek
Dankzij koppelingen met Outlook, WhatsApp, Voys (internettelefonie) en de website komt alle communicatie in het OpEx-systeem terecht. Zo kunnen offerte-aanvragen snel behandeld worden, klanten direct beantwoord worden en kunnen aan collega’s makkelijk en snel taken worden toegewezen.
Data-inzichten
Er wordt veel waardevolle data gegenereerd in het OpEx-systeem. De dashboard module zorgt voor geavanceerde rapportages en grafieken om waardevolle inzichten te genereren. In deze module is een koppeling met ChatGPT (AI-technologie) gemaakt, waardoor trends en patronen sneller herkend worden. Naast inzichten over projectvoortgang, resourcegebruik en financiële prestaties worden er ook proactief risico’s gemeld.
Leads
In deze module kunnen leads effectief beheerd worden om de kans op conversie te maximaliseren. Zo worden bijvoorbeeld automatische salestaken aangemaakt op basis van prioriteit, en follow-ups worden geautomatiseerd om de dealconversie hoog te houden. Ook centraliseert het systeem hier op automatische wijze alle offerte-aanvragen en potentiële klanten. Dit is mogelijk dankzij koppelingen met de bedrijfswebsite, VoIP-providers (telefonie) en mail (Outlook/Gmail).
Klantbeheer
In de Klanten module wordt alle klantinformatie verwerkt, op een zo geautomatiseerd mogelijke wijze. Hierdoor is het mogelijk om interacties, contracten, relatiekortingen, onderlinge mails, offertes, facturen, projecthistorie en meer op één centrale plek te beheren.
Geoptimaliseerd met AI
Projectbeheer
Uitgebreide projectbeheer-functionaliteiten zorgen ervoor dat projecten van begin tot eind gepland en uitgevoerd kunnen worden. Gebaseerd op eerder uitgevoerde projecten en een integratie met AI, kunnen projecttijdlijnen en middelengebruik beter ingeschat worden. Ook zorgt automatisering van routinetaken zoals taaktoewijzing, het sturen van project-updates en het bijhouden van de kosten voor veel tijdsbesparing.
Diensten & Producten
De MRP module binnen het systeem centraliseert productinformatie en dienstencatalogi, waardoor snel offertes, facturen en projectplannen opgesteld kunnen worden. Automatisch wordt ook de beschikbaarheid van resources bijgewerkt, wat zorgt voor een efficiëntere allocatie van middelen en vermindering van inschattingsfouten.
Geoptimaliseerd met AI
Calculaties
Om nauwkeurige kostenramingen te kunnen maken is er een slimme calculatie functionaliteit ontwikkeld. Veelgebruikte materialen en arbeidsposten worden opgeslagen in een persoonlijke bibliotheek voor snelle toegang. Een koppeling met het magazijn van het inkoopkanaal van DRO Renovaties zorgt tevens voor een snellere inkoop en minder administratieve lasten.
Geoptimaliseerd met AI
Offertes & Facturen
Calculaties kunnen met één klik worden omgezet tot professionele offertes, in de eigen huisstijl. Voor de begeleidende teksten in de offertes hebben de sales-medewerkers van DRO Renovaties de keuze om het template te volgen, of teksten te laten genereren door AI (gebaseerd op de aangeboden diensten en producten in de offerte). Vanuit het systeem kunnen ook automatisch facturen worden gegenereerd en verstuurd. De integratie met Mollie zorgt voor snellere betalingen, en een koppeling met Yuki zorgt voor een gestroomlijnde boekhouding.
HR-zaken
Zaken rondom het inhuren & betalen van ZZP’ers, interne personeelszaken, urenregistratie, arbeidscontracten, salarisstrookjes, verlof-aanvragen en evaluatiegesprekken kunnen allemaal vanuit de HR-module worden beheerd.
Planning
Een ‘automatisch plannen’-functionaliteit en een koppeling met Outlook zorgen ervoor dat opdrachtgevers automatisch afspraken kunnen inboeken zonder tussenkomst van een administratief medewerker. Een andere toepassing van deze handige functionaliteit is dat klanten die een offerte hebben geaccordeerd automatisch een mail ontvangen met enkele mogelijke afspraakdata. Door vervolgens op knoppen te klikken in de mail kunnen klanten hun beschikbaarheid doorgeven. Het automatisch herinnerings-mechanische zorgt tevens voor een efficiënt planningsproces, zonder heen-en-weer gebel.
Aan het begin van ieder project ondertekenen we een Non-disclosure Agreement. Ook bij DRO Renovaties BV. Dat is niet zonder reden, want de mogelijkheid om een systeem op maat te ontwikkelen biedt unieke kansen die zich vertalen naar concurrentievoordelen. Daarom zijn er een hoop functionaliteiten die we hier niet mogen delen. Ben je benieuwd naar jouw mogelijke concurrentievoordelen met een maatwerk systeem? Klik dan hier om een vrijblijvende afspraak in te plannen.
Onze focus ligt op het digitaliseren van groeiende MKB-ondernemingen met 5 tot 100 werknemers. Deze bedrijven hebben namelijk vaak unieke werkprocessen waar maatwerk software voor nodig is, maar ze hebben vaak niet de middelen om tonnen te investeren in een CRM of ERP systeem dat vanaf nul opgebouwd moet worden.
Om die reden doen we bij het start van ieder project 2 beloftes, die ervoor zorgen dat het ontwikkelen van een maatwerk systeem voor iedere mkb’er met 5 tot 100 werknemers een logische stap wordt:
Het ‘verhuren’ van kant-en-klare softwarepakketten levert veel geld op. Dit zijn namelijk grote passieve inkomstenstromen voor bedrijven als Exact, Teamleader en Simplicate, maar kost jou als klant veel geld. Al helemaal op de lange termijn.
Wij vinden dat dat anders kan. Daarom zetten we bij ieder nieuw project onze uitgebreide functiebibliotheek in, die bestaat uit meer dan 3 miljoen regels softwarecode. Zo konden wij voor Therab een maatwerk systeem bouwen dat als startpunt de functionaliteiten van zijn oude CRM systeem had.
Maandelijkse licentiekosten zijn verleden tijd, omdat je zelf eigenaar wordt van jouw systeem. Daarnaast heb je de volledige flexibiliteit om het systeem naadloos aan te laten sluiten op je bedrijfsvoering, door specifieke functionaliteiten te ontwikkelen. Dit zorgt niet alleen voor meer overzicht, ook verlost het je personeel van repetitieve taken.
Ben je benieuwd naar wat maatwerk kan betekenen voor jouw organisatie? Kom dan met ons in contact om een vrijblijvende Workflow Quickscan uit te laten voeren. Dit is een sessie waarin we onze ervaring zullen inzetten om de digitaliseringspotentie van jouw bedrijf te meten. Hierdoor kunnen we jou een goed beeld geven van de mogelijkheden, kosten en tijdlijnen van jouw digitaliseringstraject.
ITR Connect is het type bedrijf waar je een euro in steekt, en er tien voor terugkrijgt. Wij zijn namelijk niet alleen geholpen met de automatisering van onze processen, maar ook met de verbetering ervan. De ervaring van ITR in procesoptimalisatie heeft onze prestaties in korte tijd aanzienlijk verbeterd, en het werken weer een stukje leuker gemaakt. Lies en Yasar waren altijd goed bereikbaar, wat erg fijn was. Ik kan ieder MKB bedrijf met een digitaliseringswens aanraden een bakje koffie te gaan drinken met ITR.
Oprichter DRO Renovaties B.V.